7 redenen waarom jij een virtuele tour voor onboarding wil

We hebben het er bij Virtual Lab 17 vaak over. Een virtual experience, of een virtuele tour. Een rondleiding door jouw bedrijf, winkel, showroom, restaurant, of welke andere ruimte dan ook, virtueel, in 360° graden. Maar hoe kun je een virtual experience nu inzetten voor je bedrijf? Een prachtige toepassing van dit product is het onboarding proces. In deze blog geven we jou 7 goede redenen waarom jij een virtual experience van jouw bedrijf moet hebben.

ik wil meer informatie
Scroll down

Oja, en uiteraard kun je ook virtueel alvast laten zien waar de koffieautomaat staat.

Oja, en uiteraard kun je ook virtueel alvast laten zien waar de koffieautomaat staat.

Waarom zou jij een virtual experience moeten hebben?

Tim Buijse
1. Kennismaking in vogelvlucht

Met een virtual experience bereid je je nieuwe medewerkers vast voor op hun eerste dag. Geef ze thuis al een virtueel kijkje op hun nieuwe werkplek. Je kunt collega’s introduceren, werkplekken laten zien, een rondje door het bedrijf maken, of alvast een korte introductie geven van de wat jullie allemaal doen. Oja, en uiteraard kun je ook virtueel alvast laten zien waar de koffieautomaat staat.

vogelvlucht_onboarding_niverplast

2. Een enorme time-saver

Het gebruik van een virtual experience vereenvoudigt het onboarding proces. Wanneer je de uitleg 1x goed opneemt, kost dit je maar 1x tijd. Uiteraard kan de virtual experience naast de persoonlijke introductie bestaan. Maar basisinformatie en de eerste kennismaking met de nieuwe werkplek zijn dan al gegeven. Een werknemer zal zich op zijn eerste dag eerder ‘thuis’ voelen wanneer hij op plekken komt en collega’s ziet, die hij eerder ook al in de virtual experience heeft gezien.

umc_onboarding_collega's

3. Geef alle informatie in jouw stijl

Bijkomend voordeel: je hebt ultieme controle over de inhoud van de introductie en de wijze waarop deze aan nieuwe werknemers wordt gegeven. Eenmaal vastgelegd in een Virtual Experience kan deze keer op keer gebruikt worden, zodat je altijd op de best mogelijke manier, 100% volledige informatie geeft.

cogas_onboarding

4. 100% van je bedrijf in 10% van de tijd

Voor bedrijven met meerdere locaties is het onboarding proces behoorlijk arbeidsintensief. Nieuwe werknemers krijgen verspreid over weken of soms zelfs maanden de mogelijkheid om op de verschillende locaties, verspreid door het land, een kijkje te nemen. Er moet iemand beschikbaar zijn om nieuwe werknemers rond te leiden op al deze locaties. Een virtual experience geeft een nieuwe werknemer de kans om binnen een zeer korte tijd virtueel naar de verschillende locaties af te reizen. Ongeacht geografische ligging. Goed voor nieuwe mensen, maar ook zeker voor mensen die al heel wat jaren mee gaan. En wil je de beleving nog realistischer maken? Gebruik de Virtual Experience dan op een VR-bril, zodat het echt voelt alsof de werknemer op de locatie aanwezig is.

5. Risicovolle gebieden of locatie met beperkte toegang

Wanneer je binnen je bedrijf locaties, gebieden of ruimtes hebt die normaliter niet altijd toegankelijk zijn, kun je deze goed laten zien met een virtual experience. Zonder veiligheidsrisico’s, restricties of benodigde certificaten en training, kan een nieuwe werknemer toch een kijkje nemen op deze plekken. Je kunt dit goed gebruiken om meer begrip te creëren voor bedrijfsprocessen, meer inzicht te geven in de werkzaamheden van collega’s of om te laten zien wat jullie bedrijf uniek maakt.

umc_operatiekamer_onboarding

6. Ook voor thuiswerkers

We doen het op dit moment bijna allemaal: thuiswerken. Vanwege de pandemie is het bijna ‘het nieuwe normaal’ aan het worden. Om nieuwe en bestaande ‘thuiswerknemers’ toch bij je bedrijf te betrekken en ze te laten zien wat jullie bedrijf doet, kun je een virtual experience inzetten. Maar niet alleen vanuit praktisch oogpunt is dit prettig. Ook is het door het gebruik van 360° video, voice-overs, presentatoren, video’s, foto’s en teksten mogelijk om jullie bedrijfscultuur te laten zien. Meer dan eens is het mogelijk om een virtual experience helemaal te doordrenken met jullie identiteit, zodat deze echt jullie verhaal vertelt.

7. Het is laagdrempelig

Zeker voor nieuwe werknemers die het spannend of lastig vinden om nieuwe mensen te ontmoeten, kan een eerste dag op het nieuwe werk best wel moeilijk zijn. Een deel van de spanning kun je wegnemen, door je nieuwe werknemer kennis te laten maken met jullie bedrijf in een virtual experience. Je kunt hierin je mensen presenteren, het bedrijf laten zien, en vertellen dat een nieuwe werknemer welkom is. Dit verlaagt de drempel op de eerste dag en zorgt dat jullie nieuwe werknemer zich sneller thuis voelt.

Ben jij ook overtuigd van de meerwaarde van een virtual experience? Neem dan contact op. We kijken dan samen naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf. Onze mensen zijn gespecialiseerd in virtual storytelling en vertalen jouw bedrijfsverhaal naar een perfecte virtuele beleving.

BEL MIJ
+
Bel mij!