Vandaag is het dan zover — De Oculus Quest 2 is officieel uit! De Oculus Quest 2 is een immersieve* gadget die iedereen een leuke tijd kan bezorgen, ook al heb je geen ervaring met een VR-bril. Loop lekker rond in één van de game werelden, bekijk 360 graden video’s en apps. De Quest 2 is op veel gebieden beter én anders dan zijn voorganger. Virtual Lab 17 ging op onderzoek uit. We geven in deze blog een uitgebreide indruk van de nieuwe Quest 2.

*immersieve — Immersie is fysiek aanwezig zijn in een niet-fysieke wereld. Deze perceptie wordt gecreëerd  door de gebruiker te omgeven met beelden, geluiden en bewegingen in een allesomvattende omgeving. Immersie betekent letterlijk: onderdompeling.
Scroll down

"Neem alleen al de startprijs. De Quest 2 is al voor 349 euro te kopen."

Joanne

De Oculus Quest is nog niet eens heel oud. In de lente van 2019 werd de allereerst Quest gelanceerd. Deze eerste editie is nog steeds een prima VR-bril waar menig gebruiker nog steeds tevreden mee is. Maar wat heeft de tweede versie dan meer te bieden? We noemen hier een aantal interessante punten. Neem alleen al de startprijs. De Quest 2 is al voor 349 euro te kopen. Daarnaast is RAM met 50 procent vergroot, evenals het aantal pixels.

Look & Feel

Eerst nemen we je mee naar het vernieuwde uiterlijk van de Oculus Quest 2. Het ontwerp is sterk verbeterd, waardoor het draagcomfort beter is geworden. Waar zijn voorganger een zwarte kleur had met een stoffen omhulsel, is de Quest 2 wit en is het stoffen omhulsel vervangen voor een plastic variant.

Het masker is nog steeds van hetzelfde comfortabele materiaal gemaakt als bij de Quest 1. De bril is kleiner en heeft net als zijn voorganger een plastic front met op elke hoek een tracking-camera. De stevige rubberen hoofdbanden zijn vervangen door een zachte stoffen band, wat het dragen een stuk prettiger maakt.

De controllers zijn ook wit, maar verder zijn er geen grote veranderingen ten opzichte van de eerdere generatie controllers. Ze geven wat meer ruimte om je duim te laten rusten tijdens het spelen. Dat maakt langere sessies wat aangenamer. Verder zijn ze net wat preciezer, waardoor het natuurlijk aanvoelt wanneer je objecten in een game of experience wilt oppakken of aanwijzen.

Een kijkje onder de motorkap

De headset beschikt nu over 6 GB geheugen, in tegenstelling tot de 4 GB van de eerdere versie. Het basismodel heeft een opslag van 64 GB, de uitgebreide editie is dit zelfs 256 GB. De Snapdragon processor is ook verbeterd. Van een Snapdragon 835 naar de Snapdragon XR2-chipset van Qualcomm. Hierdoor krijg je als gebruiker een vloeiende game-experience. Daarmee is de Quest 2 voorbereid op de toekomstige VR-games. De headset weegt 503 gram. Daarmee is de headset slechts een schijntje zwaarder dan de Rift, die met 470 gram bekend staat als lichtgewicht. Helaas is er aan de batterij niets veranderd ten opzichte van zijn voorganger. Net als de Quest bedraagt de sessietijd zo’n 2,5 uur.

Scherm en visuele aspecten

De eerste Oculus Quest maakte gebruik van OLED-displays (1440 x 1600) maar de Quest 2 heeft een enkel LCD-scherm dat is opgesplitst, zodat de resolutie per oog hoger uitkomt (1832 x 1920). Dat komt neer op een 50% scherper beeld dan de eerste Quest. LCD biedt ook een verbeterde refresh rate. Ontwikkelaars hebben nu de optie om hun games op 90Hz te laten draaien, in plaats van de huidige 72 Hz. Dat verbetert het gevoel van realisme enorm en zal daarom een vlotte ervaring geven. Voor brildragers biedt de Quest 2 een bril afstands-systeem die aan de headset te bevestigen is om zo meer ruimte voor een bril te bieden.

Auditieve en spraak

Er zitten speakers in de band van de headset, welke naar achteren gericht zijn. De geluidsbeleving is daardoor optimaal en je blijft je ook enigszins bewust van je fysieke omgeving. Ook is er een hoofdtelefoon aan te sluiten (of een andere 3,5 mm input headset) voor een persoonlijke ervaring. Helaas zijn draadloze oordopjes voorlopig nog geen optie. De ingebouwde microfoon is helder genoeg om goed te communiceren, ook in multiplayer games.  De spraakherkenningsfunctie is verrassend accuraat.

Ruimte en omgeving

Oculus stimuleert gebruikers om een speelruimte in kaart te brengen. Wanneer je de headset opzet,baken je het speelgebied af in een zogenaamde ‘Guardian’ door met de controller een

gebied te tekenen wat vrij is van obstakels. Net als de Quest 1 kun je met Passthrough je fysieke omgeving zien, zonder dat je de headset hoeft af te zetten. Dit betekent dat je wat bewuster kan omgaan met de ruimte waarin je bent en eventuele obstakels kan zien. Het speelveld dat de gebruiker heeft getekend wordt gebruikt voor het zogenoemde Guardian-systeem. Deze visualiseert virtuele muren wanneer je te dicht bij de randen van je fysieke omgeving komt. Het systeem waarschuwt je dan voor mogelijk gevaar.

Dit systeem is meer verfijnd op de Quest 2. Je kunt gemakkelijk een snelkoppeling maken voor Passthrough+, zodat je eenvoudig en snel je fysieke omgeving kan zien (in grijswaarden). De headset is in staat om verschillende ruimtes te onderscheiden. Dan vraagt het systeem je om opnieuw een begrenzing van de ruimte te tekenen.

Software en apps

Alle apps die op de eerste Quest werken zullen voorlopig ook werken op de Quest 2. Op de nieuwe headset vind je een uitgebreide bibliotheek met enkele honderden spelletjes en apps. De Oculus-Home omgeving is gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Naast games is de Quest 2 bij uitstek geschikt voor educatieve doeleinden, mede doordat Oculus veel moeite heeft gedaan om de Quest 2 voor een groep toegankelijk te maken.

Facebookaccount

Toch heeft de Quest 2 een mogelijk zwak punt wat gebruikers zou kunnen afschrikken. Recente aanpassingen aan de gebruikersovereenkomst van Oculus houden in dat je verplicht bent een Facebookaccount moet hebben om gebruik te maken van de Oculus 2. Dat brengt de data mijnende praktijken van Facebook met zich mee, dus als je daar geen fan van bent, is de Quest 2 geen optie.

Conclusie

De nieuwe Oculus Quest 2 is goedkoper dan de allereerste. Deze Oculus heeft een flinke upgrade gehad in zowel exterieur als interieur en is één van de beste VR-headsets die momenteel verkrijgbaar zijn. Nieuw is dat je vanaf nu een Facebook-account nodig hebt om de Oculus Quest 2 te gebruiken. Dit kan een struikelblok zijn voor sommige gebruikers, die terughoudend zijn met registratie via een social media kanaal.

Ook bij Virtual Lab 17 gaan we de Quest 2 gebruiken. Binnenkort een blog over de gebruiksvriendelijkheid en onze ervaring met de Quest 2.

 Sterke punten:

  • de hoofdband is verbeterd. Door zachter materiaal draagt de headset comfortabeler
  • design is sterk verbeterd
  • technisch is de Oculus Quest 2 sterk verbeterd
  • de startprijs is een stuk aantrekkelijker

Minder sterke punten:

  • Facebook registratie is verplicht
  • batterijduur is hetzelfde als zijn voorganger (2,5 uur)
  • vooralsnog geen oplossing voor personen die misselijk worden door het gebruik van VR-brillen