Klaar voor de toekomst? Wat is VR, AR en MR?

Virtual Lab 17 creëert bijzondere (merk)beleving door middel van de nieuwste Digital Reality technieken. Hiervoor zetten we onder meer Virtual Reality en Augmented Reality in als middelen.  

In dit eerste artikel zal eerst kort een aantal technieken beschreven worden waarbij in toekomstige artikelen dieper ingegaan gaat worden op de verschillende toepassingsmogelijkheden en hoe jouw merk of product kan profiteren van deze nieuwe technieken.

Boek een demo
Scroll down

"De toekomst is Extended Reality"

"De toekomst is Extended Reality"

Kelvin Leusink

Virtual Reality een immersieve ervaring
We starten met Virtual Reality. Als we praten over “VR” dan hebben we het over een fictieve werkelijkheid. Een werkelijkheid die ervaren en beleefd kan worden in een VR-bril. Je bent als gebruiker afgesloten van de werkelijkheid en hebt het gevoel dat je onderdeel bent van de situatie of het verhaal. Je maakt het gevoelsmatig echt mee, je kunt rondkijken, interactie aangaan met de omgeving en  invloed uitoefenen op deze omgeving. Het is op deze manier een bijzondere en krachtige immersieve ervaring.

Je kunt in VR in een fictieve wereld stappen welke in gaming software is opgebouwd of op bijzondere wijze beelden ervaren die opgenomen zijn met 360 graden camera’s. Beide vormen nemen sterk in populariteit en gebruik toe binnen het bedrijfsleven en het onderwijs. Dit komt mede doordat de hardware enorm is verbeterd in de afgelopen 2 jaar. Zo is er door de komst van standalone headsets geen externe computer, of eventuele kabels die je beweging belemmeren, meer nodig. Het is daarnaast erg betaalbaar en gebruiksvriendelijk geworden.

Toepassingen zijn onder meer; virtuele bedrijfsrondleidingen, virtueel trainen, educatie, elkaar virtueel ontmoeten, vergaderen of samen te werken. Ook qua marketing is het een sterke tool. Je kunt je bedrijf of merk op bijzondere wijze presenteren. Denk hierbij aan virtuele showrooms, het virtueel presenteren van je bedrijfsverhaal of het visualiseren van nieuwe ideeën of designs.

De kracht van Augmented Reality
Augmented Reality (AR)  of aanvullende realiteit is een live, direct of indirect, beeld van de werkelijkheid waaraan elementen of objecten worden toegevoegd door een computer. Je voegt iets toe aan de omgeving die er in werkelijkheid niet is. Er wordt een digitaal beeld toegevoegd aan de werkelijkheid, dit kun je door een smart device bekijken. Dit kan je telefoon of tablet maar ook een AR bril zijn. Het is het meest laagdrempelig om je smartphone of tablet te gebruiken, ditt werkt eenvoudig. De camera op het apparaat scant de omgeving en voegt hier het digitale 3D beeld aan toe. Zo kon je in het verleden met de Pokemon Go app al virtuele pokémons vangen en kun je nu met Snapchat in een handomdraai make-up of zonnebrillen uitproberen, maar ook jezelf veranderen in een dier of superheld.

Door de komst van WebAR heb je voor het gebruik van AR geen app meer nodig. Je gebruikt de techniek via de webbrowser zonder eerst een applicatie te downloaden. Als consument of potentiële klant kun je vanuit een webshop het product thuis neerzetten of virtueel uitproberen in een handomdraai.

Het gaat onder meer in de E-commerce een onmisbaar onderdeel worden.  Google heeft aangekondigd dat ze van plan is om producten, met een ´digitale tweeling´ in de webshop, te gaan indexeren in de Google search rankings.

Wat is dan Mixed Reality? 
Het is ook belangrijk om Mixed Reality (MR) te benoemen. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat het een combinatie is tussen de technieken VR en AR. Je hebt (vooralsnog) een MR bril op maar bent niet afgesloten van de werkelijkheid. Je blijft je omgeving zien, maar door middel van AR wordt er digitaal beeld toegevoegd aan de realiteit.

Een bekend voorbeeld van een MR bril is de Hololens van Microsoft. Je kan in de bouw als installateur zien hoe de leidingen lopen. Doordat er op afstand iemand kan meekijken kun je zelfs geholpen worden met de werkzaamheden. De bril gebruikt GPS om je locatie te bepalen en herkent de ruimte en de muur. Vervolgens projecteert hij de locaties van de leidingen in de muur door je vizier in de bril. De virtuele laag reageert dus op de omgeving en biedt ongekende mogelijkheden.

In verschillende sectoren waaronder ook het onderwijs ontstaan hierdoor nieuwe didactische mogelijkheden bij het aanleren van traditionele kennis en (beroeps)vaardigheden.

De snelle opkomst van Extended Reality
Het is goed om te weten dat de digitale ontwikkelingen in een stroomversnelling zijn gekomen. Tal van bedrijven zoals Apple, Google, Facebook, Netflix en Tik Tok, investeren duizenden miljarden in deze grootste groeisector. Zo schijnt Apple bezig te zijn met het ontwikkelen van een eigen AR bril, heeft TikTok onlangs Pico VR overgenomen en is Netflix aan het onderzoeken of ze VR content gaan aanbieden.

Ook heeft Facebook onlangs haar naam veranderd naar META. Dit refereert rechtstreeks naar de “metaverse”, een digitale wereld waarin men als avatars met elkaar kan connecten en door een virtuele wereld kan communiceren, ontmoeten, gamen, aankopen doen etc.

De Metaverse
Dit is de ultieme digitale wereld en mogelijk het vervolg op het internet. Wikipedia omschrijft het als volgt: “De Metaverse staat voor het verbinden van alle virtuele werelden, augmented reality en het internet. Zo kan je straks vanuit een spel als Minecraft via de computer of in VR in een handomdraai in een andere wereld komen die er mee verbonden is, deze wereld kan een ander spel zijn maar ook een samenwerkingsruimte of een virtuele kledingwinkel.” Een voorbeeld van een mega investering is die van gamedeveloper Epic, bekend van o.a. Fortnite. Zij investeren met diverse partners zoals Sony de komende jaren een biljoen (!) dollar in de Metaverse. Over de Metaverse zullen we mogelijk in een later artikel meer vertellen.

De toekomst van al deze nieuwe technieken en haar invloed is overweldigend, opwindend maar ook spannend. Er is nu al meer mogelijk dan je denkt, en instappen is laagdrempelig. Is jouw bedrijf klaar voor de toekomst?