Augmented Shop Experience de toekomst voor de meubelbranche
Vandaag de dag is het mogelijk om antwoord te geven op de meest belangrijke vraag van de consument: “Hoe staat dit meubelstuk nu écht in mijn interieur?”
Door het gebruik van Augmented Reality (AR) kunnen consumenten meubilair virtueel in hun leefomgeving plaatsen via een smartphone of tablet, om zo een goede indruk te krijgen van het object in hun eigen interieur. Waar jaren geleden het gebruik van Augmented Reality nog in de kinderschoenen stond, is deze techniek nu al ver ontwikkeld. Augmented Reality raakt steeds meer geïntegreerd in onze samenleving.
In realiteit zien hoe het totaalplaatje eruit kom te zien
-
Dat is de meerwaarde van Augmented Shop Experience.
-
Dat is de meerwaarde van Augmented Shop Experience.
Joanne
“AR gebruik je door via de camera van je smartphone een laagje over de werkelijkheid te leggen, die je op dat moment reallife en in goede verhouding kan zien,” zegt Johan, mede-oprichter van Virtual Lab 17, een bedrijf dat gespecialiseerd is in o.a. Augmented Reality. “Wij maken fotorealistische 3D-modellen die via webAR te bekijken zijn. Zo hebben we bijvoorbeeld voor FÉST Amsterdam diverse webAR modellen gemaakt voor een augmented shop experience.”
Dit onderschrijft Anna van der Aar van FÉST, die de modellen ontving voor de vernieuwde digital flagshipstore van het merk. “Met deze functionaliteit willen we tegemoet komen aan de vragen en onzekerheden die leven bij onze klanten in het spannende proces rondom de keuze voor een nieuw meubelstuk. Past mijn favoriete bank wel in mijn woonkamer of kan ik toch beter een maatje kleiner nemen? Maar ook: Hoe staat die mooie velours stof op die eetkamerstoel die ik op het oog heb? Met de webAR modellen hopen we dit keuzeproces ietsje gemakkelijker maar vooral ook leuker te maken voor ze.”
Voordelen van Augmented Reality
Allereerst maakt webAR de customer journey voor de klant flink aantrekkelijker. Het enige wat de klant nodig heeft is een browser en een device. Er is geen extra app of software nodig. Wanneer de klant zelf ervaart hoe het meubelstuk staat in het interieur, maakt hij een beter gefundeerde en overtuigende beslissing. Ze zien immers voor zich hoe het totaalplaatje eruit komt te zien.
Uit cijfers blijkt dat het door klanten een gewaardeerde service is. Bij inzet van Augmented Reality stijgt namelijk de tevredenheid over het betreffende merk. Ook zien online shops de conversie stijgen: gemiddeld genomen is de stijging is twee keer zo hoog.
Door het gebruik van webAR modellen gaan de retouren omlaag. Onderzoek van de webshopgigant Shopify wijst uit dat het gebruik van een augmented shop experience het aantal retouren reduceert met gemiddeld 22 – 40%. Een bijkomend voordeel is dat hierdoor de
ecologische voetafdruk ook minder groot is.
Voor de meubelbranche is webAR de toekomst
De nabije toekomst biedt Augmented Reality veel kansen en perspectief in de meubelbranche. Op Google I/O 2019, de jaarlijks developers conferentie, liet Google weten de focus te leggen op
Google Lens. “Daarmee streeft Google van Chrome een AR-Browser te realiseren. En dit beïnvloed de ranking van websites” vertelt Johan. “Wanneer je als bedrijf gebruik maakt van webAR kom je in de nabije toekomst op een betere positie in de zoekresultaten. Door nu op
deze ontwikkeling in te spelen kan dat je veel opleveren. Denk hierbij aan meer leads en mogelijk meer klanten.”
Een andere ontwikkeling is Google Swirl. De toekomstige Google-advertenties veranderen van vorm. In plaats van statische advertenties worden deze dynamisch door het gebruik van 3D-modellen. Door de inzet van deze modellen in online reclame zorg je voor meer interactie en een hogere beleving. Het levert positieve impact op de naamsbekendheid en koopintentie. “De 3D-modellen die Virtual Lab 17 maakt zijn tevens geschikt voor deze advertenties. Door vroeg in te zetten op 3D adverteren neem je een grote voorsprong op je concurrenten,” aldus Johan.
De laatste grote ontwikkeling is dat Facebook en Instagram met shops komen. Zo kun je op beide platformen een eigen e-commerce shop inrichten. Beide hebben een Live Shopping feature. Dat betekent dat bedrijven makkelijker hun producten live kunnen tonen via de camera,
door middel van AR. Snel liken en delen is er ook bij; wanneer klanten enthousiast online delen zijn ze ambassadeurs van je merk.
“Wanneer je als fabrikant of retailer ambitieus bent en toekomstgericht werkt, is het gebruik van de 3D-modellen in een Augmented Shop Experience echt aan te raden,” concludeert Johan. “De investering is betaalbaar geworden en het gebruik voor de klant is eenvoudig. De techniek leeft dan ook steeds meer in de maatschappij. Het zal dan ook niet lang meer duren of het gebruik is een nieuwe standaard. Dit komt omdat de inzet van AR zoveel meer beleving geeft”.