Waarom je een 3D model wil van jouw product(en)

Tegenwoordig is het gebruik van Augmented Reality niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Mixed reality (de realiteit in combinatie met VR of AR) is steeds meer de standaard. Grote bedrijven verschuiven de aandacht in hun marketingcampagnes naar 3D-modellen en Augmented Reality. Maar waarom doen ze dat? En werkt dat ook voor de midden & kleine ondernemer?

ik wil een 3D model
Scroll down

"jouw product spot-on en hyperrealistisch presenteren"

"jouw product spot-on en hyperrealistisch presenteren"

Maar wat komt hier dan bij kijken?

Kelvin

Al langere tijd wordt er aan de hand van allerlei verschillende software pakketten 3D modellen gemaakt. Van product tot gebouw; met de meest uiteenlopendee toepassingen. Waar het ene softwarepakket zich richt op de technische uitwerking van een item, zijn er ook pakketten die zich juist richten op een sterke visuele uitwerking. En dat is wat wij doen – Virtual Lab 17 gelooft in een visueel aantrekkelijke presentatie van producten en dat deze bijdraagt aan een betere verkoop.
Er zijn twee verschillende techieken om 3D content te creëren. 3D modelleren in 3D software en Photogrammetry i.c.m. AI software op basis van referentie foto’s.

3D modelleren

Virtual Lab 17 kan aan de hand van technische tekeningen, referentiefoto’s en/of een technisch 3D model de vertaalslag maken naar een digitale 3D afspiegeling van jouw product. Een proces waar het een en ander bij komt kijken. Met 3D modellering krijg je “strakke en perfecte 3D modellen” en vervolgens zullen wij, indien gewenst, deze imperfectie na bootsen zodat je brein zal denken dat het een echte opname is van een fysiek object.

Process

Het creëren van een visueel aantrekkelijk 3D model ziet er ongeveer als volgt uit;

  • Het modelleren/ontwikkelen van een wiskundige voorstelling van elk oppervlak van een object (of levenloze of levende) in drie dimensies met gespecialiseerde software.
  • Textureren van de geometrie zodat het 3D model de juiste kleuren en graphics krijgt.
  • High poly of low poly? Verschillend per toepassing kan er gekozen worden voor een high poly uitwerking van het model of een low poly uitwerking. Dit hangt af of het model gebruikt gaat worden voor webshop implementatie (Augmented Shop Experience) een AR toepassing (AR Advertising) of voor product visualisaties (Digital Visualisations)

Hierna kan het 3D model worden ingezet binnen een van onze productgroepen zodat jouw doel kan worden bereikt.

Photogrammetry

Een andere veel nieuwere techniek welke we bij Virtual Lab 17 gebruiken is photogrammetry of fotogeometrie. Dit is een techniek waarbij je vanaf veel verschillende posities foto’s neemt. AI-software (artificial intelligence) genereert dan een 3D model. Er wordt een ‘point cloud model’ gemaakt dat kan worden omgezet naar een vaste geometrie.  Welke vervolgens weer te gebruiken is binnen onze productgroepen.

Photogrammetry meestal een sneller en een efficiënter proces dan handmatig 3D modelleren. Zo komen texturen (kleuren en materialen) beter overeen met de werkelijkheid. Dit komt omdat de foto’s zijn opgenomen met een “echt licht” inclusief schaduwen en imperfecties. Ga je voor pure perfectie? Dan is een handmatig gemodelleerd 3D model de betere keuze.

Studio opnames

Bij Virtual Lab 17 maken wij gebruik van een grote studio met optimaal instelbare belichting voor het correct uitlichten van een object. Hier leggen wij objecten vast en creëren we de juiste dataset. De ervaring leert, elk object heeft zijn unieke eigenschappen. We benaderen elk product weer anders, afhankelijk van de wensen en het uiteindelijke doel van het 3D model.

Beperkingen

Er zijn een paar dingen wat deze techniek nu nog beperkt. De volgende objecten/materialen kunnen niet worden verwerkt door AI-software:

  • reflecterende objecten
  • doorzichtige objecten
  • bewegende objecten

Dit heeft te maken met het feit dat deze software in elke foto herkenningspunten, op het oppervlak van het object zoekt, met de voorgaande foto. Je kunt je vast voorstellen dat als er reflectie in een object zit deze reflectie van een andere positie verschillend is en de software het oppervlak dus niet kan herkennen en koppelen aan de voorgaande foto. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor doorzichtige en bewegende objecten.

Conclusie

Photogrammetry is in veel gevallen de snelste en meest kostenefficiënte manier voor het creëren van een 3D model van jouw product. Er zijn helaas wat beperkingen die er voor kunnen zorgen dat deze techniek niet geschikt is. Gelukkig hebben wij inmiddels jarenlange ervaring in 3D modellering.
Met genoeg skills en andere 3D software kunnen we alsnog jouw product spot-on en hyperrealistisch presenteren.

De volgende vragen kunnen je helpen te bepalen of een 3D model voor jouw product(en) een toegevoegde waarde is.

  • Verkoop ik een product in de massa?
  • Wat is de verwachte ROI als ik een 3D model laat maken?
  • Kan mijn klant een betere keuze maken als hij/zij het product van alle zijden kan bekijken en in zijn of haar eigen ruimte kan projecteren?

Met het beantwoorden van deze vragen helpen wij je natuurlijk graag!
Plan een afspraak en we gaan graag in gesprek om te kijken wat de beste oplossing is voor jouw product.

BEL MIJ
+
Bel mij!