Virtual Training: 7 redenen waarom jij hiermee moet starten in jouw organisatie
Je hoort het steeds vaker om je heen. Virtual training. Foto’s op LinkedIn van mensen met een VR-bril op. Artikelen in magazines die laten zien hoe personeel virtueel traint. Maar wat zijn nu eigenlijk de echte voordelen van virtual training? Waarom hoor je er om je heen zoveel over? En is dit iets wat alleen voor grote bedrijven bedoeld is? In deze blogpost laten we je de voordelen van een virtual training voor jouw organisatie zien. En die zijn concreter dan je misschien zou denken.
meer informatieSuper veilig, maar met een realistische ervaring die je echt prikkelt.
Super veilig, maar met een realistische ervaring die je echt prikkelt.Waarom zou jij een virtual training moeten hebben?
Tim Buijse
1. In gevaar, zonder gevaar
Allereerst is het grote voordeel van een virtual training dat je gebruikers kunt blootstellen aan gevaar, zonder dat ze daadwerkelijk gevaar lopen. We kunnen scenario’s opnemen in de meest uiteenlopende en risicovolle situaties. Op hoge gebouwen, in gevaarlijke werkomgevingen of bijvoorbeeld op schepen of boorplatformen. Door het gebruik van hoge kwaliteit 360° foto- en videobeelden en audio, waant de gebruiker zich echt in deze situatie. En dat allemaal gewoon op kantoor, of zelfs in je huiskamer. Super veilig, maar met een realistische ervaring die je echt prikkelt.
2. 100% juiste kennisoverdracht
Als bedrijf heb je waarschijnlijk bepaalde veiligheidsprotocollen en procedures. Maar worden deze door alle medewerkers altijd juist en volledig uitgelegd? Vaak zien we dat tijdens bijvoorbeeld een ‘training on the job’ bepaalde aspecten worden vergeten. Of zelfs bewust worden weggelaten. Over het algemeen is dit geen kwade bedoeling, maar worden sommige regels gezien als ‘overbodig’ of juist ‘logisch’. Het geven van onjuiste of onvolledige informatie voorkom je door gebruik te maken van een virtual training. Wanneer je een virtual training maakt, zorg je uiteraard dat alle informatie die daarin zit, juist en volledig is. Wanneer een medewerker een training volgt, krijgt hij of zij dan ook 100% juiste en volledige informatie. Zoals jij het graag wilt vertellen.
3. Immersive leert makkelijker
Veelal zien we in bedrijven dat er al een start is gemaakt met digitaal leren. Vaak door de inzet van bijvoorbeeld een e-learning platform. De trainingen worden op een computer gevolgd, op een tijdstip dat het de medewerker goed uitkomt. Het wordt gedaan aan de hand van filmpjes, foto’s en vragen. Tijdens de trainingen komt er de nodige afleiding voorbij. Nieuwe mail, agenda melding, telefoontje, whatsapp’je of je partner die even vraagt wat je vanavond wilt eten. Bij een virtual training is deze afleiding een stuk minder. Wanneer een medewerker een VR-bril opzet, bevindt deze zich ‘in’ het trainings scenario. Recent onderzoek toont zelfs aan dat bij immersive trainen met een virtual reality bril:
- 60% meer kennisbehoud wordt bereikt
- prestaties en toetsresultaten met 20% worden verbeterd
- gebruikers 60% minder afleiding ervaren
Immersive (met VR-bril) trainen is overigens geen vereiste. De trainingen die we bij Virtual Lab 17 maken zijn ook te volgen op smartphone, tablet en computer.
4. Bespaar tijd en geld
Dit lijkt misschien onlogisch. Een virtual training laten maken kost natuurlijk geld. En dit klopt. Maar vergeet niet dat het traditioneel trainen van medewerkers ook geld kost. Misschien niet direct, maar wel als het wordt terugvertaald naar tijd en reiskosten. Voor een fysieke training op locatie, moet een ervaren of geschoolde medewerker uitleg geven aan een ongeschoolde medewerker. Dit kost tijd. Daarnaast moet er vaak naar een bepaalde locatie worden gereisd door de medewerker voordat deze de training kan volgen. Ook dit kost tijd. Een virtual training kan zelfstandig worden gevolgd, op een moment naar keuze. Dit geeft meer flexibiliteit, bespaart reistijd en de rest van je medewerkers kan verder met hun reguliere werkzaamheden.
5. Maak resultaten inzichtelijk
De resultaten van een virtual training zijn meetbaar. Er is indien gewenst een dashboard aanwezig waarop resultaten organisatiebreed kunnen worden uitgelezen. In 1 oogopslag is zichtbaar welke medewerker een bepaalde training nog moet volgen en wat de resultaten zijn van de trainingen op medewerker niveau en organisatiebreed. Met al deze data is het eenvoudig om te zien op welke vlakken je als organisatie goed presteert, maar ook waar nog geïnvesteerd kan worden. Data die dus erg waardevol is voor het in kaart brengen van de kennis en kunde van jouw medewerkers.
6. Funfactor
Omdat we voor virtual training gebruik maken van nieuwe technieken, zullen veel mensen dit als ‘leuk’ ervaren. Je biedt in plaats van een training een beleving, waarin iemand wordt getraind. Er wordt nog vaak bij de koffieautomaat nagepraat over de ervaring tussen deelnemers onderling. En nieuwe trainingen worden met enthousiasme ontvangen en gevolgd. Dit maakt het voor je medewerkers aantrekkelijker om te trainen, en voor de organisatie aantrekkelijker om nieuwe trainingen te implementeren.
7. Remote and abroad
Een virtual training wordt op de meest uiteenlopende locaties gebruikt. Zo wordt het toegepast in de scheepvaart, offshore, luchtvaart, zorg, bouw, industrie, overheid, defensie. Kortom: in elke denkbare omgeving. Training kan ook een onderdeel zijn van het onboarding-proces. Door een virtual training laat je nieuwe maar ook bestaande medewerkers kennismaken met buitenlandse of afgelegen locaties waar jouw bedrijf opereert. Dit creëert niet alleen kennis, maar ook betrokkenheid bij je organisatie.
Een virtual training is dus in te zetten voor heel veel verschillende doeleinden. Wil jij ook graag starten met virtual training? Of ben je enthousiast geraakt door ons blog? Neem dan gerust contact op om samen met ons te kijken naar de mogelijkheden voor jouw organisatie.